BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

03 September, 2009

Dunia Blog dan Followers

Terima kasih kepada JASA yang baru menjadi follower aka pengikut blog saya. Tujuan blog diwujudkan adalah untuk menjadi tempat mencurahkan isi hati, idea dan apa-apa sahaja yang ingin dikongsi bersama. Saya sebagai orang baru dalam dunia blog ini (dari segi usia taklah berapa baru), sudah tentu akan mengisi ruangan blog saya dengan perkara yang boleh membawa manfaat kepada sesiapa yang membaca. Mungkin apa yang dicatatkan pendek sahaja tetapi memang tak semua boleh dicatatkan seperti kata orang tiada kata secantik lukisan. Kalau kata2 pun dah susah nak menggambarkan sesuatu apatah lagi tulisan.


Paparan di blog saya adalah mengenai serba-sedikit kehidupan harian saya, pemerhatian harian saya, pengalaman kehidupan saya dan analisis peribadi saya mengenai apa yang berlaku di negara ini khususnya. Saya memang menggunakan nama sebenar saya dan di negara ini saya rasa tidak ramai yang mempunyai nama Azhar Arifin. Kalau nama Azhar tu memang ramai. Jadi sekiranya apa yang saya tulis menyentuh peribadi sesiapa saya terlebih dahulu memohon maaf.

Blog saya ini sangat 'simple' sesuai dengan kemampuan dan kerajinan saya yang tidak suka pening kepala mencuba yang baru yang disediakan oleh blog dan sekutu-sekutunya. Jadi paparan blog saya mungkin primitif bagi 'standard' setengah orang tapi yang penting adalah penyampaian. Saya juga sejauh yang boleh mengelakkan mengeja menggunakan kependekan sebab saya memang tidak minat dengan kependekan sebab saya pun golongan yang tidak berapa tinggi. Jadi kalau semuanya dah pendek, apa yang boleh ditinggikan?

Ayat dan perkataan yang saya gunakan akan mencerminkan yang saya ni seusia dengan Wan Zaleha Radzi hehehe tetapi saya menegaskan yang saya lebih kurang umur berbanding Mahadir Lokman. Sudah tentu Aznil juga lebih usianya dari saya. Tetapi saya juga menegaskan bahawa saya lebih umur daripada Zamzarina. Berteka-teki pulak.

Hari ini saya akan meneruskan latihan Catur Bistari. Kelmarin, saya telah mempelajari cara permainannya dan sudah menikmati permainan tersebut. Catur Bistari ni memang berbeza daripada monopoli. Ia lebih dekat dengan cara kehidupan seorang yang berjiwa usahawan. Kalau tak berjiwa usahawanpun, boleh disemaikan jiwa usahawan apabila mula bermain. Mula-mula main rasa macam susah tapi bila dah dapat 'feel' memang tak nak berhenti.

Johor Corporation kini sedang memperkenalkan permainan keusahawanan ini dan akan menyebarkannya ke setiap lapisan masyarakat di negara ini. Sekarang ni kebanyakan pelajar sekolah di negeri Johor sudah tahu tentang Catur Bistari sebagaimana mereka mengetahui tentang Tunas dan Didik Bistari. Tunas Bistari dan Didik Bistari adalah dua program penyemaian budaya keusahawanan di kalangan pelajar sekolah. Tunas Bistari untuk pelajar sekolah menengah. Didik Bistari pula untuk pelajar sekolah rendah. Mereka dididik berniaga. Program ini adalah idea Johor Corporation dan disokong oleh Jabatan Pelajaran Negeri Johor sejak 1992.

Selain itu, ada juga Siswa Bistari di mana pelajar IPTA didedahkan dengan keusahawanan juga. Siswa Bistari juga anjuran Johor Corporation dengan sokongan UiTM. Setakat ini UiTM Segamat, Johor dan UiTM Shah Alam telah terbabit dengan program ini.

Kenapa Bistari? Kenapa tidak Bestari? Bistari sebenarnya adalah kependekan daripada Bisnes dan Industri. Bestari pula, semaklah dalam kamus Dewan.

Bagi sesiapa yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Catur Bistari bolehlah ke laman web www.caturbistari.com.my


wassalam

0 comments: