BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

15 September, 2009

HARI RAYA MENJELANG TIBA

Beberapa hari lalu saya tidak berkesempatan mengemaskini blog saya ni. Saya ke Shah Alam kerana ada tugasan. Pertamanya menjadi urusetia Pertandingan Catur Bistari peringkat UiTM Shah Alam dan keduanya menjadi Panel Hakim Penilaian Rancangan Perniagaan Terbaik Program Siswa Bistari UiTM Shah Alam. Saya ke sana pada hari Sabtu dan tadi petang sampai ke rumah.

Alhamdulillah, sepanjang 4 hari di sana, ketiga-tiga malam saya mampu berkunjung ke Masjid Biru, Shah Alam untuk qiamullail. Terima kasih kepada Sdr Jamaludin (Ilham Lestari) yang menjadi peneguh semangat untuk saya bangun jam 3 pagi. Bukan mudah untuk bangun seawal itu kerana itu adalah waktu yang paling syok untuk tidur.

Saya nak cerita pasal masjid ni. Saya tidak pasti tentang masjid lain tapi saya tertarik dengan umat islam di Shah Alam yang benar-benar memanfaatkan 10 malam terakhir bulan Ramadan untuk beribadat. Bila saya sampai di masjid, saya terperanjat melihat begitu banyak kereta yang diletakkan di pekarangan masjid. Wah mesti ramai yang berada dalam masjid. Telahan saya memang benar malahan yang menariknya yang datang bukan individu semata-mata tetapi dengan keluarga. Ada yang sedang bersahur ada yang sedang membaca al-quran ada yang sedang solat dan ada juga yang sedang berehat. Kebanyakan mereka berada di dewan bawah masjid yang memang cukup luas. Saya juga meninjau persekitaran masjid dan menyaksikan banyak gerai jualan berada dalam kawasan masjid. Bukan di kawasan lapang tetapi dalam bangunan masjid. masjid ni memang besar. Bila saya ke tandas masjid, saya lihat kebersihan tandas memang cukup baik tetapi tidak lah sampai peringkat tandas di hotel 5 bintang tetapi memang bersih. Ada kemudahan mandi dan bersalin pakaian yang selesa dan banyak. Selepas saya meninjau kemudahan yang ada, saya mencadangkan kepada Sdr Jamaludin supaya kami bermalam di masjid pada malam ketiga dan beliau bersetuju. Bila kita berada dalam lingkungan orang yang bersolat, membaca al-quran kita pun jadi bersemangat dan menjadi berkeinginan untuk turut sama mengimarahkan malam di masjid tersebut. Memang tak rugi saya ke sana.

Insyallah, jika diberi peluang lagi, saya akan berusaha untuk beribadat di masjid ini. Tahniah kepada pengurusan masjid yang berjaya menjadikan masjid Shah Alam sebagai tempat aktiviti masyarakat dan bukan semata-mata tempat solat sahaja. Saya mengharapkan masjid-masjid lain di negara ini dapat belajar daripada kaedah pengurusan masjid ini yang aktif dan kreatif.

0 comments: