BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

01 September, 2009

Dulu Lain, Sekarang Lain, Akan Datang Pasti Lain

Dulu masa saya kecil sekitar pertengahan 60 an dan di sepanjang 70 an, saya membesar di Rengit, sebuah pekan dalam daerah Batu Pahat Johor. Masa tu, kemudahan infrastruktur atau disebut juga prasarana masih kurang. Paip air ada tapi tekanan air amat rendah. Itupun tak semua kawasan di Rengit terutamanya yang di pendalaman mendapat bekalan air paip. Bagi yang rumahnya ada air paip pun sebenarnya lebih baik tak ada sebab airnya keluar halus dan tak kuat. Saya masih ingat terpaksa pergi ke rumah atuk saya di Parit Besar, Sri Ladang untuk mengambil air kolam atau mengambil air di mana-mana anak sungai yang bersih. Waktu itu, air sungai masih bersih dan sejuk sekali. Tapi sekarang sungai2 banyak yang dah dipenuhi rumput dan airnya pun macam air longkang, bau getah atau kelapa sawit. jangan cuba2 menggunakan air sungai sekarang. Bekalan elektrik juga waktu tu menggunakan bekalan daripada generator seorang taukeh Cina di Rengit. Bekalan elektrik cuma sebelah malam. Waktu siang takde elektrik.....Itupun ada juga yang buat penyambungan haram...TV memang takdelah. Kalau nak menonton tv kena pergi kedai kopi hailam. Saya pula pergi ke rumah atuk. Rumah dia ada tv. masa tu, setiap Jumaat malam sabtu ada tayangan filem di tv. jadi, tiap2 jumaat malam sabtu kami sekeluarga pergi rumah atuk berjalan kaki untuk menonton tv. Esok pagi2 balik rumah.


Kadang-kadang, bapa saya membawa saya ke kedai kopi cina untuk menonton gusti. Pergi jalan kaki dan balik saya dokong di belakang beliau.

Waktu tu, siapa ada motosikal dah kira golongan ada duit. Kalau ada kereta kira orang kaya. Kalau ada basikal pun dah kira bukan orang miskin. Saya pergi sekolah naik beca dari darjah 1 sampai darjah 3. Naik beca Atuk Amat. Darjah 4, bapa saya belikan sebuah basikal kecil tapi yang kelakarnya tayar basikal tu tayar sambung sebab takde saiz tayar. maka di sepanjang darjah 4 dan 5 saya ke sekolah naik basikal tayar sambung. bayangkan betapa tak selesanya tapi saya tetap naik....sebab itu adalah basikal pertama saya. Sungguh gembira dapat basikal.

Waktu tu pergi sekolah samada jalan kaki atau naik basikal masih selamat sebab kenderaan tak banyak. Mak bapak tak risau langsung keselamatan anak2 di jalanraya.

Apa yang saya ceritakan adalah sebahagian kecil kehidupan tahun2 saya membesar di Rengit. Sekarang ni, semuanya dah takde. Air paip sudah dinikmati oleh semua walaupun penduduk pendalaman dan tekanan airpun makin bagus. Bekalan elektrik juga sudah dinikmati oleh semua. Tapi hasil peredaran masa, mak bapak tak berani melepaskan anak2 ke sekolah naik basikal lagi. Kereta makin banyak.

Bapak saya tak pernah memiliki kereta tapi anak2nya ada 9 orang dan setiap orang ada kereta sendiri. Bayangkan kalau semua orang di Rengit begitu. Sudah tentu banyak keretanya. Sekarang ni, memiliki kereta bukan lagi sesuatu yang mewah. Hampir semua orang mampu membeli kereta tak kiralah kereta murah atau mahal.

Adakah kehidupan kita makin bertambah baik? Atau makin tertekan?

0 comments: