BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

06 September, 2009

Bulan Ramadan Bulan Bersedekah

Terima kasih kepada Naz yang sudi menjengah blog ini.

Alhamdulillah petang tadi saya dapat turut sama di Majlis Berbuka Puasa Bersama Anak-Anak Darul Hanan di Persada, Johor. Terima kasih kepada Cik Razana dari Hotel Puteri Pacific JB yang sudi menjemput saya untuk menjadi Pengacara Majlis.
Darul Hanan merupakan sebuah rumah anak yatim dn miskin yang terletak di Pasir Gudang. Sekarang ini terdapat 55 orang anak yang ditempatkan di situ. Mereka ini dari mata kasarnya memang beruntung kerana dari segi kebajikan memang tidak terabai. Rumah ini diusahakan oleh Johor Corporation melalui Mutiara Johor Corporation. Pengerusi rumah ini adalah Puan Sri Norzilah Mohd Ali, isteri Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan Sri Muhammad Ali Hashim. Pada majlis tersebut, kedua-dua mereka turut hadir menyerikan suasana. Aturcara majlis bermula jam 5.30 petang. Pada majlis tersebut juga, Hotel Puteri Pacific JB dan Persada Johor telah menghulurkan sumbangan sebanyak RM5000 kepada rumah tersebut. Selepas berbuka dan solat maghrib, semua tetamu telah diraikan dengan jamuan yang sungguh lazat. Kemudiannya semua tetamu solat jemaah isya dan solat terawih. Selepas solat, semua anak-anak ini telah diberikan sumbangan hari raya oleh pihak hotel. Mereka ini sudah tentunya gembira dengan bantuan yang diberikan. Semoga lebih banyak pihak akan terus membantu mana-mana rumah orang tua atau anak yatim dan miskin sebagai tanda keinsafan bahawa bukan semua orang senasib dengan kita yang bernasib baik ini.
Amalan bersedekah ini perlu diteruskan supaya mereka yang kurang bernasib baik dibela sewajarnya kerana mereka juga sudah tentu tidak mengharapkan nasib begitu. Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah. lagipun apabila matinya seseorang anak adam itu, yang dibawa bersama adalah 3 perkara iaitu anak yang soleh, ilmu baik yang diamalkan dan sedekah jariah.
Tidak guna kita kaya raya tetapi ada di kalangan saudara Islam kita yang menderita.

0 comments: