BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

31 August, 2009

Hari ini Malaysia Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan

hari ini hari lahirnya sebuah negara bernama Persekutuan Tanah Melayu yang kemudiannya ditukar nama kepada Malaysia. Yang lahir dan merdeka adalah negara ini. Yang tidak dijajah secara fizikalnya adalah negara ini. Yang boleh berlaku dan diperlaku tanpa gangguan adalah negara ini. Renungkanlkah ayat2 tu.


Negara ini sudah puas dijajah. Sejak kejatuhan Melaka pada tahun 1511 sehingga 1957 barulah negara ini bebas dari pentadbiran kuasa asing. 446 tahun terjajah. Bermula dengan Portugis, kemudiannya Belanda, kemudiannya Inggeris, kemudiannya Jepun, kemudiannya Inggeris semula.

Negara ini baru sahaja bebas 52 tahun. Bayangkan selama lebih 400 tahun terbelenggu oleh penjajah, adakah kita boleh berbangga dengan pencapaian negara ini setakat ini? Orang Melayu dah berjaya? Dah kuasai ekonomi? Masih kuasai politik? Adakah Melayu kini dihormati?

Ekonomi? DEB yang dicipta untuk bantu menjadi tongkat ekonomi Melayu pun gagal berfungsi. Politik? Akibat sengketa sesama pemimpin yang tamak dan gila kuasa dan ingin menongkat langit, Melayu berpecah sejak 1998 sampai sekarang. Pemimpin sekarang ni banyak yang menggunakan pendekatan matlamat menghalalkan cara. Ini namanya pemimpin jahanam. Dia kaya-raya rakyat kekal macam ni. Suruh rakyat sokong dia, lepas berkuasa? janji tinggal janji. Boleh jalan semua pemimpin penipu bangsa, agama dan negara.

Di mana pemimpin yang benar2 jujur? Rakyat kita masih ramai yang susah dan perlu bantuan....Apa pemimpin di semua peringkat buat? Pakat-pakat hulur bantuan waktu bulan Puasa. Dapatlah seorang RM50 ke RM100 satu keluarga. Dapatlah beras 10kg, ikan bilis sekilo, lada kering sikit.....dsbnya nak bagi bantuan kepada 20 ke 30 orang, buat majlis, panggil media...kalau media tak datang siaplah Unit PR kena marah.....

Mereka semua pakat bantu bulan pose. Macam mana bulan2 lain? Macam mana dengan bantuan joran? Kenapa yang dibagi hanya ikan? Cubalah fikirkan bantuan jangka panjang supaya mereka tidak lagi menunggu bulan pose je..

0 comments: