BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

31 August, 2009

Hari ini Malaysia Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan

hari ini hari lahirnya sebuah negara bernama Persekutuan Tanah Melayu yang kemudiannya ditukar nama kepada Malaysia. Yang lahir dan merdeka adalah negara ini. Yang tidak dijajah secara fizikalnya adalah negara ini. Yang boleh berlaku dan diperlaku tanpa gangguan adalah negara ini. Renungkanlkah ayat2 tu.


Negara ini sudah puas dijajah. Sejak kejatuhan Melaka pada tahun 1511 sehingga 1957 barulah negara ini bebas dari pentadbiran kuasa asing. 446 tahun terjajah. Bermula dengan Portugis, kemudiannya Belanda, kemudiannya Inggeris, kemudiannya Jepun, kemudiannya Inggeris semula.

Negara ini baru sahaja bebas 52 tahun. Bayangkan selama lebih 400 tahun terbelenggu oleh penjajah, adakah kita boleh berbangga dengan pencapaian negara ini setakat ini? Orang Melayu dah berjaya? Dah kuasai ekonomi? Masih kuasai politik? Adakah Melayu kini dihormati?

Ekonomi? DEB yang dicipta untuk bantu menjadi tongkat ekonomi Melayu pun gagal berfungsi. Politik? Akibat sengketa sesama pemimpin yang tamak dan gila kuasa dan ingin menongkat langit, Melayu berpecah sejak 1998 sampai sekarang. Pemimpin sekarang ni banyak yang menggunakan pendekatan matlamat menghalalkan cara. Ini namanya pemimpin jahanam. Dia kaya-raya rakyat kekal macam ni. Suruh rakyat sokong dia, lepas berkuasa? janji tinggal janji. Boleh jalan semua pemimpin penipu bangsa, agama dan negara.

Di mana pemimpin yang benar2 jujur? Rakyat kita masih ramai yang susah dan perlu bantuan....Apa pemimpin di semua peringkat buat? Pakat-pakat hulur bantuan waktu bulan Puasa. Dapatlah seorang RM50 ke RM100 satu keluarga. Dapatlah beras 10kg, ikan bilis sekilo, lada kering sikit.....dsbnya nak bagi bantuan kepada 20 ke 30 orang, buat majlis, panggil media...kalau media tak datang siaplah Unit PR kena marah.....

Mereka semua pakat bantu bulan pose. Macam mana bulan2 lain? Macam mana dengan bantuan joran? Kenapa yang dibagi hanya ikan? Cubalah fikirkan bantuan jangka panjang supaya mereka tidak lagi menunggu bulan pose je..

30 August, 2009

Merdeka : Apa Ertinya?

Esok 31 Ogos 2009. Negara tercinta ini menyambut ulangtahun kemerdekaannya yang ke 52. Dulu, para pemimpin kita berusaha mendapatkan kemerdekaan. Waktu itu, 'survival' menjadi asas perjuangan. Tidak terfikir tentang kehidupan mewah malahan mereka berkorban jiwa raga, wang ringgit, keluarga, harta benda dan sebagainya demi memastikan hasrat untuk membebaskan negara ini daripada penjajah tercapai. Waktu itu tidak terfikir langsung yang jawatan politik yang dipegang akan memberikan mereka keselesaan hidup. Semuanya dilakukan dengan penuh kejujuran. Kini? jawatan politik dikejar sebagai topeng kononnya untuk berbakti kepada negara tetapi yang lebihnya adalah untuk mengejar projek dan peluang menjana kekayaan. Betapa berbezanya niat dulu dan kini....

Esok, sudah pasti ramai yang berkumpul menyambut merdeka tetapi dalam ramai-ramai yang berkumpul itu, adakah mereka itu benar2 menghayati makna merdeka? Merdeka bererti bebas. Bebas untuk melakukan apa sahaja dalam batasan undang-undang dan agama. kalau merdeka tanpa menghiraukan undang-undang dan agama itu namanya apa? Adakah merdeka itu mengira 'countdown' menjelang detik 12 tengah malam? Cukupkah melaungkan merdeka sekuat-kuatnya? Bagaimana dengan merdeka dari sudut kewangan? Merdeka dari segi hutang? Merdeka untuk berjalan-jalan tanpa diragut? Merdeka untuk menyatakan apa sahaja tanpa menjejaskan perasaan orang lain?

Merdeka sepatutnya dijadikan permulaan untuk kita merenungkan semula kehidupan kita dan keluarga. Kalau keluarga kita masih lagi berhutang, masih lagi tak mampu memiliki apa yang dihajatkan, masih berharap orang lain membantu kita.....maka apakah kita sudah merdeka? Masih merdekakah kita kalau berharap kepada gaji setiap bulan? Kalau takde gaji kita duduk termenung dan pening?

Kita belum merdeka sebenarnya......renungkanlah dan selamat beramal........mmmmmmmmmmmm sape punya tagline ni? Pinjam ye.....Prof Izi

29 August, 2009

Sentuhan Ramadan

Alhamdulillah, semalam saya terbabit dengan majlis Sentuhan Ramadan anjuran Biro KebajikanDewan Perdagangan Islam Malaysia Negeri Johor dengan kerjasama Damansara Assets Sdn Bhd dan Masjid An-Nur, Kotaraya. Macam biasa, tugas saya adalah sebagai MC atau Pengacara Majlis. Tetamu khas adalah Tan Sri Dato' Muhammad Ali Hashim, Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation dan Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Johor.

Di majlis ini, seramai 65 orang murid-murid kurang kemampuan daripada 13 buah sekolah di sekitar JB telah diberikan bantuan berupa duit raya, beg sekolah dan peralatan persekolahan.

Selain itu, di majlis ini juga dilancarkan secara rasmi Bazar Tujar Ramadan yang bertempat di bangunan-bangunan yang diuruskan oleh DASB iaitu Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang, Kotaraya, Larkin Sentral, Pusat Bandar Damansara, KOMTAR, JB.

Majlis bermula selepas solat asar dan sebelum berbuka puasa, tazkirah telah disampaikan oleh Ustaz Hafiyah Abd RAzak, dari jabatan Mufti Negeri Johor.

Semoga usaha murni seperti ini menjadi amalan dan subur di kalangan badan2 korporat di negara ini.

27 August, 2009

Ikatan Silaturrahim Penting Untuk Kita Semua

Salam.
Pada jam 11.30 pagi semalam saya dan keluarga ke kota Tinggi mencari baju raya untuk anak-anak dara yang 3 orang tu. Baju di KT murah sikit berbanding Angsana. Lepas tu singgah pekan Tiram untuk 'alter' uniform kadet polis Afiqah dan seluar jeans budak-budak tu. Lepas tu ke Tesco Tebrau membeli barangan dapur.

Balik rumah hubungi Yayan dan Dayah ajak keluarga masing-masing berbuka puasa di rumah. Di JB ni adik-beradik saya yang ada tujelah. Ada juga yang lain tapi yang lebih utama rapatkan hubungan dengan adik-adik sendiri.

Petang ni nak hantar Aqila balik ke asrama di IPTI, JB. Pagi-pagi Jumaat dia nak ke KL kerana pelajar IPTI terbabit dengan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ni. Alhamdulillah, setakat ni dia serasi di sana. Minta-minta biarlah lulus cemerlang dan keluar menjadi seorang guru Bahasa Inggeris yang baik. Bila difikirkan balik, Aqila ni meneruskan warisan guru Bahasa Inggeris dalam keluarga. Anjang Aton, cikgu BI, Pak Ngah Amir dia juga cikgu BI dan Acu Nat dia pun cikgu BI. Tak kisahlah yang penting bila tamat belajar, tak payah pening cari kerja.

Sekarang ni, tumpuan terhadap Aliff dan Amiera pulak. Kena bantu untuk pastikan dia juga berjaya dalam SPM tahun 2010. Tahun depan jugak, Amiera akan ambil UPSR. Afiqah tahun 2011 baru PMR. Minta-minta Aliff dah mula sedar betapa pentingnya SPM untuk masa depan dia di dunia ni. Lagipun dia satu-satunya 'boy' dalam keluarga saya. Amiera pulak, kalau beri tumpuan kepada kerja rumah yang cikgu bagi dan buat latihan tambahan mulai sekarang, tak mustahil untuk meneruskan kecemerlangan Afiqah dengan mendapat 5A dalam UPSR. Yang penting diri sendiri kena sedar. Kalau nak berjaya, kena berusaha dari sekarang dan bukannya 'tungguuuuuuuuuuuuuuu'. Menunggu dan membiarkan masa menghampiri tahun depan adalah sikap yang merbahaya untuk diri sendiri....

wassalam

26 August, 2009

Puasa Menguji Kita

Salam. Semalam saya sekeluarga ke Angsana untuk shopping baju raya. Masing-masing dah diperuntukkan sejumlah bajet untuk diri masing-masing. Alhamdulillah, anak-anak semuanya tidak membantah walaupun bajetnya tidaklah besar mana. Sebenarnya setiap kali nak shopping kalau kita amalkan menyediakan bajet akan membantu mengawal pengurusan wang tunai kita. Yang paling utama jangan bershopping gunakan kad kredit. Bahaya sangat tu, macam menyerah leher ke Along.

Saya dan isteri saya pun sebenarnya memang dah amalkan menyediakan bajet untuk anak-anak ni sejak beberapa lama. Mereka boleh memilih apa sahaja keperluan raya asalkan dalam lingkungan bajet tersebut. Nak beli kasut ke, t-shirt ke dsbnya. Bajet ni tak termasuk baju kurung atau baju Melayu. Jadi budak-budak ni seronok bershopping mengikut citarasa masing-masing. Tapi bagusnya ada yang kawal bajet sendiri dan tak mau berbelanja sangat.

Balik dari Angsana, singgah di pasar ramadan Kg Melayu. Waktu dah jam 4.30 petang jadi tak sempat nak masak di rumah. Yang ni susah sikit nak bajet sebab ikut selera tapi taklah melampau. hehehe

25 August, 2009

Mari Semai Benih Keusahawanan

Salam. Kalau rajin sebenarnya duduk di JB ni boleh buat duit. Saya ada ramai rakan yang tidak bekerja makan gaji. Ada yang berniaga pasar malam, ada yang buat latihan, ada yang buat bisnes takaful dsbnya. Perkara pokok adalah usaha keras tidak malu2, sentiasa mencari jalan nak berniaga. Saya kadang-kadang hairan dengan orang yang mempunyai kebolehan tetapi tidak menggunakan sepenuhnya kebolehan itu. Ada yang pandai masak tapi tak mau berniaga. Setakat nak lesen pasar malam, boleh diusahakan. Sekarang ni ramai orang yang berniaga tanpa lesenpun. Cari aje kawasan perumahan yang ramai orang. Kenalpasti kawasan atau tempat yang sesuai i.e tempat laluan kenderaan, ada tempat parking. Modal? Untuk permulaan gunakan apa yang ada. Kalau perlu pinjam dulu peralatan dari kawan2 atau jiran atau saudar-mara.

Selain daripada itu, kenalpasti kawasan pejabat yang jauh dari kedai makan. Di situlah peluang berniaga makanan. Di JB ni, kalau rajin pergi dari satu pejabat ke satu pejabat dan buat tawaran penghantaran makanan ke pejabat, gerenti ada permintaan.

Pendekata banyak cara untuk berniaga. Di bulan ramadan ni, bazar ramadan bercambah. Kalau tak untung takkan muka yang sama je berniaga tiap2 tahun? Yang paling penting adalah kena belajar untuk memulakan langkah pertama dan kena belajar untuk menebalkan muka setebal tembuk besar negeri cina. Orang kita kebanyakannya terlalu pemalu dan takut dikata orang.....

24 August, 2009

Ramadan Datang Lagi

Salam Ramadan
Seperti tahun-tahun sebelum ni, kini datang lagi bulan Almubarak, Ramadan. Alhamdulillah, saya masih dapat bertemu dengan Ramadan kali ni. Bulan ini memang saya nantikan setiap tahun. Dulu masa kecil-kecil, bulan ni dirasakan amat menyeksakan kerana tak boleh makan waktu siang. Tapi sekarang tak de masalah langsung. Malahan ianya sangat baik untuk penjagaan kesihatan terutamanya bagi yang dah berusia hampir setengah abad seperti saya ni. Dah menghampiri usia 50 tahun, tak lama dah 5 tahun je lagi. Tapi hati tetap rasa seperti orang muda. Syukur, sebab kesihatan masih baik dan tidak ada penyakit merbahaya yang mendekati. Sebab tu kena jaga apa yang dimakan.

Hari ni dah masuk hari ke 3. Esok dah puasa ke 4. Saya berazam untuk kawal makan dan kurangkan melawat bazar ramadan kerana di situlah ujian nafsu sangat hebat. Semua yang dilihat teringin nak dirasa. jadi baiknya kurangkan ke bazar ramadan. Sejak kerja sendiri ni, saya pun dah mula berjinak-jinak dengan dapur. Bolehlah masak yang mudah-mudah seperti nasi goreng, masak lemak cili padi, masak nasi hehehe. Saya pun dah pandai buat air soya dan dadih.

kadang-kadang bila fikir, bukan susah sangat masak ni. Tapi sebab selama ni rasa malas nak ke dapur tu yang rasa susah. Saya teringin nak masak yang lebih mencabar seperti rendang, nasi baryani, nasi ayam, nasi lemak dsbnya. Nantilah dulu, satu per satu. Tak boleh tunjuk sangat, nanti pecah rahsia. Biar orang tak tau lagi. hehehehe

20 August, 2009

Perasaan Insan Yang Bernama Ibu dan Bapa

Salam semua. Ibu dan bapa adalah dua insan agung untuk kita semua. Tanpa mereka yang bersatu, tidak akan lahir kita di dunia fana ini. Masa saya kecil dulu, saya selalu berfikir apa akan jadi kalau mak dan bak takde lagi di dunia ini. hubungan saya dengan mak dan bak memang baik tapi sehingga kini saya masih merasa yang saya tidak cukup memberikan sesuatu untuk mereka. Dari segi harta benda, saya tidak mampu untuk memberi mereka rumah banglo, wang yang banyak dsbnya. Dari segi kasih sayang juga saya tidak memperlihatkan yang saya sayang mereka secukupnya. Tapi saya sayang mak dan bak. Mereka berdua kini sudah berusia 69 tahun (mak) dan 74 tahun (bak). Usia mereka dah dikategorikan sebagai usia bonus. Selagi mereka masih berada di dunia ini, sepatutnya saya lebih kerap menghubungi dan mengambilberat tentang mereka. Mereka tak mau duit saya sebab mereka tau saya takde duit. Bak sebenarnya sudah boleh hidup selesa sekarang ni sebab pencen bulanan dia mencukupi untuk mereka berdua. Malahan bak boleh memberi wang kepada cucunya bila mereka balik. Sekarang ni apa yang mereka harapkan agar anak-anak dan cucu-cucu lebih kerap balik kampung dan mengunjungi mereka. Itu sahaja yang mereka mahukan. Mereka cukup berpuashati mendengar cucu-cucu yang bermain dan bising sehingga ke tengah malam kerana cucu-cucu ni kalau dah berkumpul, macam takde rasa mengantuk sehingga perlu diingatkan suruh tidur. Sekarang ni mak dan bak bukanlah sihat sangat. Saya hanya mampu berdoa semoga mereka dapat terus bersama kami semua seberapa lama yang boleh. Saya rasa belum bersedia untuk menerima berita kehilangan mereka. Dari segi psikologinya, mak dan bak adalah penyokong hidup saya. Untuk mak dan bak...A'a sayang mak dan bak.

18 August, 2009

Tijarah Ramadan.Musim 5 / 2009

Malam tadi saya sampai di rumah dari KL. My wife ambil di Persada Johor sebab saya menumpang kenderaan JCorp. Segan pulak nak mintak hantar sampai rumah. Alhamdulillah, semalam saya telah selamat menjalankan tugas sebagai Pengacara majlis Pelancaran Tijarah Ramadan yang akan ditayangkan di sepanjang bulan puasa ni di TV1 pada jam 6 petang setiap hari. Tetamu kenamaan untuk majlis ni adalah YB Mejar Heneral Dato' Jamil Khir Bin Haji Baharom, menteri di jabatan Perdana Menteri. Tetamu yang lain dah tentulah Tan Sri Ali hashim, boss JCorp. Ada juga Tan Sri Elias Omar. Syukurlah walaupun ada sedikit kesilapan yang mungkin tidak disedari orang lain, saya mampu mengendalikan majlis tersebut dengan baik.

Kalau nak tahu tentang program ni silalah tonton TV1.

15 August, 2009

Tanam Cili Padi

Hari ini, saya membuka kembali blog ini selepas ditinggalkan sekian lama. Sebenarnya hati ini teringin nak update setiap hari tapi kesungguhan tidak kuat...jadi tersadailah blog ini buat sekian lamanya. Insyallah, selepas ini akan berusaha untuk update lebih kerap sebagai diari kehidupan. Esok Ahad 16 Ogos 2009, saya akan ke KL. Ada tugas pada hari Isnin iaitu menjadi MC untuk Majlis Pelancaran Program TV Tijarah terbitan JCorp dan JAKIM. Sudah 5 musim program ini ke udara di sepanjang bulan Ramadan di TV1. Maknanya sudah 5 tahun juga saya menjadi Pengacara Majlis Pelancaran Program. Tapi cuma majlis pelancarannya bukan masuk TV....hehehe...

Pada 11 dan 12 Ogos lalu saya menjadi Pengacara Seminar Pembangunan Hartanah menurut Perspektif Islam yang telah berlangsung di IKIM, KL. Alhamdulillah, selama 2 hari menjadi pengacara termasuk majlis perasmiannya, tidak ada masalah berlaku kecuali sedikit masalah teknikal. Terima kasih kepada IPPJ yang menjemput saya.

Beberapa hari lagi akan datang lagi bulan Ramadan. Selamat menyambut Ramadan, semoga kita semua dapat menjalaninya dengan tabah dan diberkati, insya Allah.

Wassalam