BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

12 January, 2009

Masih Hari Pertama

Salam. Ada ramai yang bertanya kenapa saya membuat kerja 'gila' dengan berhenti daripada JCorp? Saya akui saya memang gila. Ada yang kata saya ni mencari penyakit. Ada yang tanya bolehke hidup lepas ni? Ada yang menyokong usaha saya dan mengucapkan selamat maju jaya. Saya ucapkan terima kasih kepada semua. harapan saya adalah doakanlah semoga saya mampu mengharungi hidup di luar JCorp. Terus-terang saya sendiri tak pasti samada saya akan 'survive' atau tidak. Tapi saya mempunyai keyakinan. Sejak saya berhenti berkuatkuasa 4 Oktober 2008 hingga sekarang 12 Januari 2009, saya masih boleh bertahan, insyaAllah.

Saya akan terus berusaha untuk menruskan kehidupan ini. Saya tidak bermatlamat untuk kaya raya, cukuplah sekadar dapat menampung kehidupan dan menunaikan kewajipan kepada keluarga. Setakat ini, saya berterima kasih kepada JCorp yang memberi peluang kepada saya untuk mengcarakan majlis-majlis yang membabitkan kenamaan-kenamaan negari dan negara.

Pengalaman menjadi pengacara majlis ini bukan mudah sebenarnya. Saya masih ingat, yang saya menjadi pengacara secara bidan terjun. Tarikhnya pun saya masih ingat lagi, 1 Januari 1991. Tarikh tersebut mencatatkan permulaan saya menjadi pengacara majlis. Saya seharusnya berterima kasih kepada sahabat saya Azhari Abdul Hamid yang mengenakan saya supaya menjadi MC bersempena Majlis Mesyuarat Anngota Pekerja JCorp pada tarikh tersebut.

Kalau Azhari tidak mengenakan saya, sampai sekarang saya tak tahu yang saya berbakat dalam bidang pengacaraan majlis. Memang saya tak terkenal seperti Aznil, Azwan, Mahathir Lokman, Suhaimi Sulaiman dan ramai lagi. Tapi saya biasa menjadi pengacara untuk majlis-majlis yang membabitkan ramai kenamaan negara seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dato' Seri Hishamuddin, Dato' Hj Abd Ghani Othman, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Tun Dr Mahathir, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz, Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi dan ramai lagi. Malahan saya biasa mengacarakan majlis yang membabitkan kerabat DiRaja Johor iaitu DYMM Baginda Sultan Johor, DYMM Baginda Sultanah Johor, DYAM Tunku Mahkota Johor, YAM Raja zarith Sofia dan YAM Tunku Bendahara Johor. Apa yang saya nyatakan ini bukanlah berniat untuk bercakap besar tetapi sekadar memberitahu apa yang pernah saya lakukan.

Majlis-majlis yang saya pernah mengacarakan adalah pelbagai. Kursus dan Seminar, Pelancaran Produk, Pelancaran Buku, Pertandingan Golf Amal, Hari Keluarga, Mesyuarat Agong, Penyampaian Hadiah, Jamuan Makan Malam, Anugerah Kecemerlangan, Upacara Pecah Tanah, Pertemuan Hari Raya, Majlis Perkahwinan dan banyak lagi.

Alhamdulillah, setakat ini, saya tidak menghadapi masalah mengacarakan majlis-majlis tersebut. Dari segi standard pula, saya sendiri tidak berani nak memuji diri sendiri tetapi berdasarkan maklumbalas selama hampir 18 tahun, standard pengacaraan saya adalah setaraf dengan mana-mana pengacara terkemuka di negara ini. Malahan, saya tidak akan melupakan kata-kata Tun Dr Siti Hasmah semasa beliau menjadi Tetamu Utama Majlis Konvokesyen Puteri Nursing Colllege (milik KPJ Healthcare) yang pertama kalau tak silap saya pada tahun 1992 di Hotel Crown Princess, KL. Beliau mengucapkan demikian sebaik habis majlis di mana saya telah diperkenalkan kepada beliau oleh YBhg Tan Sri Dato' Muhammad Ali Hashim. Beliau berkata : " Wah....you pandai mengaturcararing.....". Saya berasa begitu terharu menerima kata-kata sedemikian daripada seorang isteri pemimoin utama negara.

Cukuplah dulu. Nanti saya akan bercerita lagi tentang pengalaman-pengalaman lain.

Wassalam

Azhar Arifin

0 comments: