BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

15 January, 2009

Hari ketiga dan keempat 14 dan 15 Januari 2009

Semalam pagi, saya bertemu teman-teman di Syarikat Pengangkutan Maju Berhad, memberi penerangan mengenai pentingnya membuat surat wasiat. Alhamdulillah, seramai 7 orang telah bersetuju dan mengisi borang membuat surat wasiat dengan Amanah Raya Berhad.

Selepas itu, saya terus menguruskan penghantaran borang wasiat mereka. Selesai sahaja, saya menuju ke Ulu Tiram untuk balik ke rumah.

Kemudian saya menerima panggilan telefon daripada Norlinda Ibrahim, memaklumkan bayaran Pengacara Majlis Penyampaian Hadiah Cabaran Catur Bistari KFC Peringkat Kebangsaan 2008/2009 yang saya acarakan pada 10 Januari 2009 di Persada Johor telah siap. Saya memberitahu beliau, esok pagi iaitu 15 Januari saya akan ke pejabat Bistari Young Entrepreneur Sdn Bhd untuk mengambil bayaran tersebut.

Pagi ni, selepas menghantar anak saya ke sekolah, saya singgah di Stesyen Minyak Petronas di Jalan Lingkaran Dalam JB (ini adalah kebiasaan saya setiap pagi selepas cuti sekolah tamat). Saya ke situ membeli akhbar dan membacanya dalam kereta sementara menanti jam 8 pagi. Jam 8 pagi saya ke Menara Ansar, JB menemui Norlinda. Beliau mencadangkan saya membantu beliau untuk membuat program Summer Camp Catur Bistari. Wah, ini satu cadangan yang baik. Catur Biistari adalah business game yang telah dicipta oleh JCorp dan sedang dikembangkan di seluruh negara. Insyallah sedikit masa lagi ia akan menjadi popular dan dimainkan seperti mana terkenalnya monopoli.

13 January, 2009

Hari Kedua 13 Januari 2009

Salam. Hari ni hari kedua saya menulis di ruangan ini. Saya ingin bercerita tentang kenapa saya menceburi industri Takaful. Sebenarnya, saya tertarik dengan industri ini sejak tahun 2002. Pada tahun tersebut JCorp telah melaksanakan Skim VSS. Pada masa itu saya adalah Pengurus Jabatan Pembangunan Tenaga Insan. Jadi saya bertanggungjawab untuk menguruskan segala urusan berkaitan dengan VSS ini. Banyak kerjanya. Di antaranya berurusan dengan LHDN, Pejabat Buruh dsbnya. Selain daripada itu, saya juga mengenalpasti pihak-pihak yang boleh memberi pendedahan kepada bakal-bakal anggota pekerja VSS ini tentang peluang-peluang niaga di luar JCorp. Di antara yang dipanggil adalah wakil daripada syarikat insurans. Jadi, daripada situ saya mengkaji dan mendalami industri ini. makin lama makin minat. Kemudiannya saya telah ternampak satu ruang untuk saya terbabit dengan industri ini. nanti saya akan cerita kemudian. Bye.....

12 January, 2009

Masih Hari Pertama

Salam. Ada ramai yang bertanya kenapa saya membuat kerja 'gila' dengan berhenti daripada JCorp? Saya akui saya memang gila. Ada yang kata saya ni mencari penyakit. Ada yang tanya bolehke hidup lepas ni? Ada yang menyokong usaha saya dan mengucapkan selamat maju jaya. Saya ucapkan terima kasih kepada semua. harapan saya adalah doakanlah semoga saya mampu mengharungi hidup di luar JCorp. Terus-terang saya sendiri tak pasti samada saya akan 'survive' atau tidak. Tapi saya mempunyai keyakinan. Sejak saya berhenti berkuatkuasa 4 Oktober 2008 hingga sekarang 12 Januari 2009, saya masih boleh bertahan, insyaAllah.

Saya akan terus berusaha untuk menruskan kehidupan ini. Saya tidak bermatlamat untuk kaya raya, cukuplah sekadar dapat menampung kehidupan dan menunaikan kewajipan kepada keluarga. Setakat ini, saya berterima kasih kepada JCorp yang memberi peluang kepada saya untuk mengcarakan majlis-majlis yang membabitkan kenamaan-kenamaan negari dan negara.

Pengalaman menjadi pengacara majlis ini bukan mudah sebenarnya. Saya masih ingat, yang saya menjadi pengacara secara bidan terjun. Tarikhnya pun saya masih ingat lagi, 1 Januari 1991. Tarikh tersebut mencatatkan permulaan saya menjadi pengacara majlis. Saya seharusnya berterima kasih kepada sahabat saya Azhari Abdul Hamid yang mengenakan saya supaya menjadi MC bersempena Majlis Mesyuarat Anngota Pekerja JCorp pada tarikh tersebut.

Kalau Azhari tidak mengenakan saya, sampai sekarang saya tak tahu yang saya berbakat dalam bidang pengacaraan majlis. Memang saya tak terkenal seperti Aznil, Azwan, Mahathir Lokman, Suhaimi Sulaiman dan ramai lagi. Tapi saya biasa menjadi pengacara untuk majlis-majlis yang membabitkan ramai kenamaan negara seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dato' Seri Hishamuddin, Dato' Hj Abd Ghani Othman, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Tun Dr Mahathir, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz, Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi dan ramai lagi. Malahan saya biasa mengacarakan majlis yang membabitkan kerabat DiRaja Johor iaitu DYMM Baginda Sultan Johor, DYMM Baginda Sultanah Johor, DYAM Tunku Mahkota Johor, YAM Raja zarith Sofia dan YAM Tunku Bendahara Johor. Apa yang saya nyatakan ini bukanlah berniat untuk bercakap besar tetapi sekadar memberitahu apa yang pernah saya lakukan.

Majlis-majlis yang saya pernah mengacarakan adalah pelbagai. Kursus dan Seminar, Pelancaran Produk, Pelancaran Buku, Pertandingan Golf Amal, Hari Keluarga, Mesyuarat Agong, Penyampaian Hadiah, Jamuan Makan Malam, Anugerah Kecemerlangan, Upacara Pecah Tanah, Pertemuan Hari Raya, Majlis Perkahwinan dan banyak lagi.

Alhamdulillah, setakat ini, saya tidak menghadapi masalah mengacarakan majlis-majlis tersebut. Dari segi standard pula, saya sendiri tidak berani nak memuji diri sendiri tetapi berdasarkan maklumbalas selama hampir 18 tahun, standard pengacaraan saya adalah setaraf dengan mana-mana pengacara terkemuka di negara ini. Malahan, saya tidak akan melupakan kata-kata Tun Dr Siti Hasmah semasa beliau menjadi Tetamu Utama Majlis Konvokesyen Puteri Nursing Colllege (milik KPJ Healthcare) yang pertama kalau tak silap saya pada tahun 1992 di Hotel Crown Princess, KL. Beliau mengucapkan demikian sebaik habis majlis di mana saya telah diperkenalkan kepada beliau oleh YBhg Tan Sri Dato' Muhammad Ali Hashim. Beliau berkata : " Wah....you pandai mengaturcararing.....". Saya berasa begitu terharu menerima kata-kata sedemikian daripada seorang isteri pemimoin utama negara.

Cukuplah dulu. Nanti saya akan bercerita lagi tentang pengalaman-pengalaman lain.

Wassalam

Azhar Arifin

Hari Pertama 12 Januari 2008

Hari ini, seorang sahabat yang juga seorang Pensyarah di UiTM Shah Alam mencadangkan saya menyediakan blog sendiri untuk memperkenalkan diri kepada dunia tentang perkhidmatan yang disediakan saya.

Memang dah lama teringin nak buat blog sendiri tapi rasa macam payah. Hari ni kena gagahkan diri duduk depan laptop dan buat akaun blog dalam googles.

Saya rasa elok saya memperkenalkan diri. Saya bernama Azhar Arifin. Berasal dari negeri Johor dan kini menetap di Ulu Tiram, Johor Bahru. Saya berusia 44 tahun dan mempunyai sebuah keluarga yang bahagia dengan 4 orang anak. Isteri saya seorang Guru dan bertugas di SMK Desa Cemerlang tidak jauh dari rumah saya.

Anak saya yang sulong, Aqila, kini sedang menunggu keputusan SPM. Anak yang kedua, Aliff, dalam Tingkatan 4. Anak yang nombor 3, Afiqah, dalam tingkatan 1 dan yang kecil Amiera, dalam darjah 5.

Saya telah dilahirkan di Rengit, Batu Pahat, Johor. Saya bersekolah di Sekolah Inggeris Rengit. Kemudiannya saya bersekolah di Sek Men Rendah Kebangsaan Rengit sehingga Tingkatan 3. Saya meneruskan pelajaran di Sek Tinggi Batu Pahat sehingga Tingkatan 5.

Selepas itu saya melanjutkan pelajaran di ITM Terengganu (Dungun) dalam Diploma Pentadbiran Awam. Kemudiannya saya meneruskan pengajian di UUM dalam Bachelor Pentadbiran Awam.

Selepas tamat pengajian, pada 2 Mei 1989, saya telah diterima bertugas di PKENJ sebagai Eksekutif Pelatih. Saya kekal dengan PKENJ (sekarang dikenali sebagai Johor Corporation) sehingga 3 Oktober 2008. Maknanya saya berkhidmat dalam kumpulan JCorp selama hampir 19 tahun.

Sekarang saya sepenuh masa menjadi Perunding Takaful dan Perancangan Harta Islam. Saya juga kini menjadi seorang Pengacara Majlis / MC secara profesional. Cukuplah buat hari ini, salam pengenalan daripada saya. Di lain kali saya akan terus menulis di blog ini untuk merakamkan apa yang saya buat dan pengalaman-pengalaman hidup yang mungkin menarik dan mungkin juga kurang menarik tapi sangat bererti dalam hidup saya.

Sekian, wassalam.

Azhar Arifin